Brisbane

Efter två veckor här i Brisbane börjar det nästan kännas som hemma. Vi bor i en mysig lägenhet i West End med gångavstånd till allt kul i centrum. Att ha ett eget kök och badrum betyder mycket när man bott på vandrarhem i en månad och jag glädjer mig åt att kunna fylla kylskåpet och laga ordentliga middagar. Dessutom var det riktigt skönt att kunna packa upp min ryggsäck och se alla kläder som glömts bort längst ner när man ständigt packar om den. Vi har börjat få in lite rutiner i våra dagar och jag trivs riktigt bra här. Även om dagarna är lite lugnare går tiden fruktansvärt fort ändå.

Under dagarna är det antigen jobb, dagsutflykter, turer till stan eller poolerna i South Bank som gäller och när solen gått ner blir det en och annan kvällsjogg längs floden. Doften från buskar och träd blandat med nyklippt gräs gör att benen bara rör sig av sig själva. Senare på kvällen finns det så mycket att göra, både i byn här i West End och inne i centrum. Det finns livemusik överallt på både barer och i parker och det är alltid en bra stämning här. 
 
 
 
 
Vissa dagar har det varit alldeles för varmt för att göra något utomhus, då passade vi på att besöka Queensland Art Gallery och Gallery of Modern Art. Ska jag vara ärlig var det nog tanken på ACn som lockade mest och inget av ställena var något jag skulle få för mig att besöka speciellt ofta. Men om jag skulle välja min favorit bland de två ställena skulle det bli Gallery of Modern Art alla dagar i veckan. Där fanns mycket interaktiv konst och jag fastnade såklart vid legobordet.

 
Nu har jag två veckor kvar i Brisbane (tror jag, planer ändras hela tiden) och sedan åker jag till Noosa och fortsätter uppför kusten. 

Kommentera här: